Որոշ վայրերում չհաջողվեց խուսափել բախումներից:
1989 թ. ապրիլի 9-ին Թբիլիսիում սովետական զորքերը, տանկերի մասնակցությամբ, ցրեցին հակասովետական հանրահավաքը: Հրասայլերի տակ զոհվեցին տասնյակ խաղաղ բնակիչներ: Բանակայինները ևս, սակրավորի բահերի կիրառմամբ, դաժանաբար ցրեցին տանկերի տակ զոհված քաղաքացիների հիշատակին նվիրված խաղաղ ցույցը: Ընդ որում, չհայտնաբերվեցին այն անձինք, ովքեր ցույցը ցրելու հրաման էին արձակել: Գորբաչովն ու Շևարդնաձեն խուսանավեցին այդ բոլոր հարցերից, հայտարարելով, որ իրենք բավական ուշ են իրազեկվել այդ մասին և հնարավորություն չեն ունեցել խոչընդոտելու դաժանություններին (այսինքն, կամա թե ակամա չեն տիրապետել իրավիճակին):
1989 թ. Ֆերգանայում, ազգամիջյան անհանդուրժողականության հիմքի վրա, տեղի ունեցավ թուրք-մեսխեթցիների կոտորած և ծեծուջարդ՝ վտարելով նրանց իրենց բնակավայրերից: Թեև կենտրոնական իշխանությունները փորձում էին Արցախի (Ղարաբաղի) հիմնահարցը ներկայացնել որպես միջկրոնադավանական բնույթի հակասություն, ՈՒզբեկստանի կոմկուսի կենտկոմի առաջին քարտուղար Ռաֆիկ Նիշանի Նիշանովը Ֆերգանայի ողբերգությունը փորձում էր բացատրել որպես «մի պնակ ելակի» պատճառով առաջացած սովորական շուկայական վեճ, ինչը ՍՍՀՄ բնակչության համար դարձավ «բերանի ծամոն»: Առաջարկվեց թուրք-մեսխեթցիներին վերաբնակեցնել Թուրքիայի հետ Վրաստանի սահմանին: Վրաստանն ընդդիմացավ: Եղավ նաև թուրք-մեսխեթցիներին Ղրիմում բնակեցնելու առաջարկություն, և դարձյալ չստացվեց՝ ուկրաինացիները վրդովվեցին: Փախստականների մի մասին ընդունեց Ադրբեջանը, սակայն հիմնախնդիրը արմատական լուծում չստացավ: Ի վերջո, հարցը մնաց օդում կախված:
1991 թ. հունվարի 13-ին Վիլնյուսում, հանրապետության հեռուստատեսության շենքի մոտ սովետական բանակի հետ քաղաքացիական անձանց բախումների պատճառով եղան զոհեր ինչպես բնակչության, այնպես էլ զինծառայողների շարքերում (Գորբաչովն ամբողջովին հրաժարվեց զինվորականներին քաղաքացիական բնակչության դեմ օգտագործելու փաստից, հայտարարելով, որ անտեղյակ է այդ ամենին):
Մոլդովական հանրապետությունում 1992 թ. սկսվեցին Մերձդնեստրի ռուս բնակչության հետապնդումներ՝ ջարդերի ուղեկցությամբ, և միայն գեներալ Ալեքսանդր Իվանի Լեբեդի ճիշտ ժամանակին կատարած գործողությունների շնորհիվ այդ տարածաշրջանում հաստատվեց խաղաղություն և կարգուկանոն:
Այդ ընթացքում Սովետական Միությունում թափ էին առնում, այսպես կոչված, ժողովրդավարական գործընթացներ՝ «արագացմամբ» և «վերակառուցումով» կործանելով ՍՍՀՄ-ը: «Պլյուրալիզմի» կարգախոսի ներքո միութենական հանրապետությունների ազգայնական քաղաքական վերնախավի միջոցով, որը ստեղծվել և խրախուսվում էր Մոսկվայի կողմից, ընթացք տրվեց անկախության և ինքնիշխանության գործընթացին: Միխայիլ Գորբաչովը (երկիրը պետք է ճանաչի իր «հերոսներին») շարունակում էր ստանալ Արևմուտքի համակողմանի աջակցությունը: 1989 թվականի փետրվարին սովետական զորքերը դուրս բերվեցին Աֆղանստանից: Նույն տարվա մարտին ՍՍՀՄ-ում առաջին անգամ տեղի ունեցան խորհրդարանական «ազատ» ընտրություններ՝ նույն «Մոսկովսկայա տրիբունայի» անխոնջ ղեկավարությամբ՝ համաձայն «վաշինգտոնյան մարզկոմի հրահանգների»:
Մեծաքանակ անկազմակերպ մարդկանց կուտակումների ժամանակ «փորձարկվում» էին ցուցարար զանգվածների վրա մեքենայությունների (մանիպուլյացիաների) էթնոհոգեբանական ձևեր և մեթոդներ՝ հաշվի առնելով տեղի առանձնահատկությունները: Այդպիսի հիմքի վրա էր ստուգվում նաև ֆուտբոլային երկրպագուների անկազմակերպ ամբոխների տարերային կուտակումների կառավարումը: Անկազմակերպ ամբոխների կառավարման հասցեական ակտիվություն էր դիտարկվում նաև Լենինգրադի սոցիալ-հոգեբանական տարբեր լաբորատորիաների գործունեության մեջ, ուր հավաքված է զանգվածային մանիպուլյացիաների փորձի բավական հարուստ նյութ:
«Մոսկովսկայա տրիբունայի» ներկայացուցչի Երևան կատարած յուրաքանչյուր հերթական այցից և համապատասխան հրահանգավորումից հետո ՀՀՇ-ն ակտիվացնում էր հանրահավաքային գործունեությունը սադրիչ ելույթներով՝ հետզհետե տրամադրելով ցուցարարներին ակտիվ գործողությունների ընդդեմ սովետական իշխանության:
1989 թ. օգոստոսին Հայկական ՍՍՀ Գերագույն խորհրդի ժողովրդական պատգամավորության թեկնածու, իր թարսուշիտակ կողմերով, առաջադրվեց ՀՀՇ ակտիվիստների ոչ մեծաքանակ մի խումբ: Նախընտրական խառնաշփոթի ընթացքում «Կոմիտեի» անդամներից մեկը, հնչեցնելով ՀՀՇ-ի մտադրությունը՝ իրենց կողմնակիցների առաջադրման ճանապարհով խորհրդարանում ձայներ ստանալու մասին, հայտարարեց. «Թեկուզ պոլի փետ, բայց դա պետք է մե՛րը լինի»:
1990 թ. օգոստոսին, Հայկական ՍՍՀ Գերագույն Խորհրդի Նախագահի ընտրություններում, քվեարկության երրորդ փորձից հետո, ընտրվեց Լևոն Տեր-Պետրոսյանը (վարչական ռեսուրսը վերջնականապես սպառվեց): Կոմունիստ-պատգամավորների վրա բավական մեծ ճնշում գործադրվեց ՀՀՇ համեմատաբար փոքրաթիվ պատգամավորների կողմից: Առանձնահատուկ ուշադրության է արժանի քվեարկության երրորդ փորձի ընթացքում ՍՄԿԿ անդամ-պատգամավորների՝ ՀՀՇ-ի կողմը զանգվածաբար անցնելու փաստը: Այդօրինակ «գաղթի» սկիզբը դրեց «կոմունիզմի կառուցման գործում» անցյալում չափազանց եռանդուն նախկին կոմերիտական, հանրապետության շրջաններից մեկի կուսակցական կազմակերպության նորանշանակ քարտուղարը (Վ. Խ.):
Կոմունիստական կուսակցության անդամ խորհրդարանականներն ասես ահազանգի էին սպասում, և հենց որ ուրացողը հնչեցրեց ՀՀՇ-ի կողմն անցնելու դավաճանական կոչը, նրա հետևից ձգվեց ոչ հեռավոր անցյալում ակտիվորեն «կոմունիզմ կառուցողների» երկար հերթը: Ստեղծված մթնոլորտը բնորոշում է նաև այն, որ, ՀՀՇ անդամներից մեկի սադրիչ հարցին, թե «ինչ է կոմունիզմը», այն ժամանակ Հայաստանի կոմկուսի կենտկոմի առաջին քարտուղարը (Վ. Մ.), քունքամազերը ձեռքի ափում ոլորելով, պատասխանեց. «Կոմունիզմը ուրվական էր, որը հայտնվեց և կորավ»:
Խորհրդարանի նախագահի ընտրությունները տեղի ունեցան փողոցային ամբոխի անմիջական և բավական ագրեսիվ ճնշման տակ: Ակտիվ սադրանքներ էին իրականացվում օգտագործելով հիմնականում, այսպես կոչված «Նովոդվորսկայայի ախտանշանով» ագրեսիվ հիստերիկ կանանց, որոնց ժողովուրդը կոչում էր «ըՁՀ» (զրահամեքենա): Այդ էկզոտիկ անվանումը նրանք ստացան այն պահից, երբ այդ կանանց ամբոխը, Երևանում հայտարարված պարետային ժամի ընթացքում, կանգնեցրեց զրահամեքենաների շարասյունը: (Ի դեպ, «Մոսկովսկայա տրիբունայի» «համակարգողների» թելադրանքով «ֆեմինիստական գործոնը» սադրիչ նպատակներով կիրառելուց օգտվում էին նաև ՍՍՀՄ մյուս հանրապետություններում):
Իր հաղթական ճառում «Գերագույն խորհրդի նորաթուխ նախագահ» Լ. Տեր-Պետրոսյանը հպարտությամբ հայտարարեց ժողովրդին, որ իրեն զրահապատ «մերսեդես» է նվիրել անձամբ ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ի նախագահ, բանակի գեներալ Վլադիմիր Ալեքսանդրի Կրյուչկովը:
ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԻՐԱԿԱՆԱՑԱՎ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅԱՆ ԲՌՆԱԶԱՎԹՈՒՄ
Իսկ այժմ անդրադառնանք Լենինգրադյան «Պերեստրոյկա» ակումբի անդամ, «երդվյալ հակասովետական» Սվետլանա Լուրյեի «Ազգաբանության պատմություն» մենագրության մեջ հնչեցված «կանխագուշակությանը». «1915 թ. հայերի ցեղասպանությունը և դրան հաջորդած մի շարք իրադարձություններ (հետպատերազմյան խաղաղության կոնֆերանսների հաջորդականությունը, որտեղ քննարկվում, իսկ հետագայում արդեն՝ չէր քննարկվում «հայկական հարցը»), ահավոր ցնցում էր հայ ժողովրդի համար: Ընդ որում, դեռ հայտնի չէ, թե ինչն էր հայերի համար առավել մեծ ցնցում՝ թուրքերի վայրագությունները, մեկ միլիոնը գերազանցող զոհերի քանակը, զանգվածային գա՞ղթը, թե՞ համաշխարհային պատերազմին հաջորդած խաղաղության կոնֆերանսների աղաղակող անարդարությունը, որտեղ չարը չդատապարտվեց, որտեղ հայերին մերժվեց ոչ միայն Թուրքիայի սահմաններում գոնե «ազգային օջախ» ունենալու իրավունքը, ոչ միայն նյութական հատուցումը կորցված ունեցվածքի դիմաց, այլև նույնիսկ բարոյական աջակցությունը: Հայերից, պարզապես, խույս տվեցին: Այդ ընթացքում աշխարհը հասցրեց մոռանալ հայերի ցեղասպանության մասին, իսկ նրանց համար դա գրեթե ավելի ծանր է, քան բուն ցեղասպանությունը: Նրանք ապրել են ցաքուցրիվ` աշխարհի տարբեր երկրներում, հաճախ ձգտելով թաքցնել իրենց ծագումը՝ համընդհանուր անարդարության համոզված աշխարհի մեջ, չնայած նրանց այլևս ոչ մի տեղ չեն հետապնդել: Թուրք դիվանագետների նկատմամբ մի քանի ահաբեկչական գործողությունները բավական թույլ մխիթարություն էին: Հայկական գիտակցության կոնֆլիկտայնության աստիճանը շարունակում էր բարձրանալ: Կարելի էր ակնկալել, ինչպես դարասկզբի կովկասյան իրադարձությունների դեպքում, որ հայկական միջավայրում կհայտնվի ինչ-որ մի ներքին կառույց, որը կօգնի հայերին հաղթահարելու ստեղծված իրավիճակը: Բայց այն, կարծես թե, չէր հայտնվում: Ավելին, հայ պատմաբանը ենթադրում է, որ «ամբողջ աշխարհում շատ չեն գտնվի այնպիսի ազգային համայնքներ, պառակտված այդքան սուր ներքին հակասություններով կամ այդպես լիովին ճաքճքված, ինչպես հայկական համայնքը»: Դա հոգեկան ծանր հարվածի հետևանք էր, և թվում էր, թե մոտենում է հայերի պատմության ամենաողբերգական էջը, երբ նրանք իրենց ձեռքով կանեն այն, ինչ չկարողացան անել ամենասարսափելի ճնշումն ու հետապնդումները՝ նրանք իրենք իրենց կդատապարտեն մշակութային և ազգային ինքնաոչնչացման»:
Միգուցե հատկապես «մշակութային և ազգային ինքնաոչնչացումն» էին հաշվարկել և շարունակում են հաշվարկել հանրահավաքային (փողոցային) «քաղաքական» գործիչները՝ հայկական (և մասնավորապես՝ երևանյան) էլիտային ակտիվորեն մղելով արտագաղթի:
ՀՀՇ-ի ակտիվությունը հասավ աննախադեպ լայնածավալ չափերի: Մարդիկ ենթարկվում էին զանգվածային հոգեբանական մշակման: Քաղաքների և գյուղերի փողոցներում գիշեր-ցերեկ վխտում էին ավտոմատներով զինված մորուքավոր երիտասարդներ: Տիրում էր վախի մթնոլորտ, ճնշումներ էին գործադրվում պետական կառույցների վրա: Միլիցիայի աշխատողների նկատմամբ տեղի ունեցան բռնության բազմաթիվ դեպքեր: Միլիցիայի աշխատակիցները նույնիսկ սկսեցին ամաչել համազգեստ կրելուց: Հրազեն հայթայթելու նպատակով հարձակումների ենթարկվեցին ՆԳՆ շրջանային և քաղաքային բաժանմունքները:
ՀՀՇ-ի ջոկատները զինելու համար սահմանապահ զորամասերից մեկի զինապահեստից գողացվեց 150 Կալաշնիկովի ավտոմատ:
ՀՀՇ-ի սադրանքները հաճախացան: Այսպես, 1990 թ. մայիսին ՀՀՇ կենտրոնական շտաբից զանգահարեցին ՀՀՇ կայարանամերձ մասնաճյուղի շտաբ և, հայտնելով, որ կայարան է հասնում պահպանության տակ գտնվող բեռ, հանձնարարեցին հարձակվել բեռն ուղեկցող պահակախմբի վրա և խլել նրանց ավտոմատները: Ընդ որում, երիտասարդներին հավատացրին, որ «զինվորներն իրենց ինքնաձիգների մեջ չունեն մարտական փամփուշտներ»: Սակայն դա ապատեղեկատվություն էր, որի արդյունքում հարձակվողները զոհեր տվեցին, քանի որ զինվորները, ՍՍՀՄ Զինված ուժերի կանոնադրության համաձայն, գործի դրեցին իրենց մարտական զենքերը:
ՀՀՇ-ի ղեկավարներն օգտագործեցին հիշյալ սադրանքը՝ բնակչության դժգոհությունը գրգռելու համար: Երիտասարդների մահվան մեղքն իրենցից հեռացնելու համար նրանք լուր տարածեցին, թե իբր «զանգվածային հուզումները» ճնշելու նպատակով մոտակա զորամասից դեպի Երևան է շարժվում տանկային զորասյուն, ինչն իրականությանը չէր համապատասխանում: Կեղծիքն արագ բացահայտվեց, և խուճապը հաջողվեց չեզոքացնել:
Հերթական հանրահավաքներից մեկում լուր տարածվեց, որ Երևանի տարածքում կաուչուկի գործարանի աշխատանքը թունավորում է քաղաքի բնակչությանը և կարճացնում նրանց կյանքը, որի արդյունքում գործարանը փակվեց, չնայած կաուչուկի գործարանի արտադրանքը հանրապետության համար ուներ ռազմավարական նշանակություն: Լուր տարածվեց նաև, որ հայկական ատոմային էլեկտրակայանի աշխատանքը բացասաբար է ազդում բնակիչների առողջության վրա, որի պատճառով հայ կանայք «հրեշներ» են ծնում (տվյալները նույնպես չհաստատվեցին): Հետագայում, երբ նույն այդ ՀՀՇ-ն նախաձեռնություն հանդես բերեց ի պաշտպանություն ՀԱԷԿ-ի, քաղաքացիներից մեկի հարցին, թե «ՀՀՇ-ի գործողություններում նման փոփոխությունն ինչպես հասկանալ», «ակտիվիստ-բնապահպան» Խ. Ստամբոլցյանը պատասխանեց. «Այդպես էր պահանջում քաղաքական իրավիճակը. այն ժամանակ այդպես էր անհրաժեշտ, հիմա՝ ուրիշ կերպ»:
Նման զգացմունքային-սուտ հայտարարությունները հանրահավաքային (փողոցային) քաղաքականության համընդհանուր էյֆորիայի ժամանակ ներգործում էին հանրահավաքների մասնակիցների վրա շնորհիվ «հոգեբանական վարակի» տարածման, ինչն օգտագործվում էր գիտական հիմունքներով: Մարդկանց հանրահավաքային խմբերի վրա ներգործելու նմանատիպ հոգեբանական փորձերը հաջողությամբ փորձարկվում և լայնորեն կիրառվում էին միութենական հանրապետությունների տարածքում՝ սովետական պետության ծրագրված կործանման գործընթացում:
Հայաստանում, մասնավորապես, այդ գործունեությունը վերջնական արդյունքում նպաստեց հանրապետության արդյունաբերական համալիրի ոչնչացմանը՝ երկիրն աստիճանաբար վերածելով ագրարային-սպեկուլյատիվ կազմավորման:
(շարունակելի)
Ռուսերենից թագմանեց
Դավիթ Մկր ՄԱՐԳՍՅԱՆԸ